Alt jeg ikke husker

basert på Jonas Hassen Khemiris roman

Spilles Studioscenen

10.11.18 - 17.1.19

Varighet

Ca. 2 timer 30 minutter inkludert pause

Priser

  • Ordinær

    295,-

  • Honnør

    250,-

  • Barn /
    student

    150,-

  • Grupper
    Over 10

    250,-

Prisbelønt forfatter til Trøndelag Teater

Jonas Hassen Khemiri er en av Sveriges mest anerkjente forfattere. Hans tekster er oversatt til mange språk, og hans stykker fremført over hele verden. Når hans prisbelønte roman Alt jeg ikke husker settes opp på Trøndelag Teater, velger vi fra den skandinaviske samtidslitteraturens øverste hylle. 

En forfatter forsøker å finne ute hva som har skjedd med unge Samuel, som har mistet livet i en bilulykke. Han oppsøker Samuels familie, venner og bekjente. Gjennom deres erindringer formes et flerstemt portrett av hvem Samuel var. Når en person ikke lenger lever, blir minnene foranderlige. Fortellingene snirkles sammen og nøstes opp, og portrettet av Samuel blir en refleksjon av menneskene rundt han. Ved å fylle hullene i Samuels liv nærmer også forfatteren seg realiteten om seg selv og sitt eget liv. For hvem eier egentlig sannheten om et menneske?

Alt jeg ikke husker er en kjærlighetsfortelling om mennesket og samtiden. Det er en historie om hvordan flyktige minner skaper realiteter og definerer oss som mennesker. Hvilken autoritet har disse minnene, og hvem er vi uten andres fortellinger om oss? 

Alt jeg ikke husker ble i 2015 belønnet med Sveriges mest prestisjefylte litteraturpris, Augustprisen, og har høstet fabelaktige kritikker både i svensk og norsk presse. Khemiris elegante dialoger, fragmenterte fortellermåte og hans distinkte gjengivelse av mennesket i vår tid, gjør denne romanen spesielt interessant for scenisk bearbeidelse.

Romanen dramatiseres av Kristofer Blindheim Grønskag, mens Maren E. Bjørseth står for regien og Katrin Bombe for scenografi og kostymer. Bjørseth og Bombe hadde stor suksess på Trøndelag Teater høsten 2016, med Tvillingenes dagbok.

MEDVIRKENDE

Basert på boken
ALLT JAG INTE MINNS
Copyright © 2015, Jonas Hassen Khemiri
All rights reserved 

Oversettelse Andreas E. Østby
Dramatisering Kristofer Blindheim Grønskag
Regi Maren E. Bjørseth
Scenografi og kostymer Katrin Bombe
Lysdesign Roger Indgul

 

FORFATTER
Jonas Hassen Khemiri er en av Sveriges mest anerkjente og leste unge forfattere og dramatikere. Verkene hans er blitt oversatt til mer enn tjue språk, mens over 100 teaterkompani verden over har fremført skuespillene hans, som har mottatt flere priser, inkludert Village Voice Obie Award for beste manus. For sine to første romaner, Et øye rødt og Montecore, mottok han flere priser i Sverige, bl.a for beste romandebut samt Sveriges Radios
Romanpris. Romanen Alt jeg ikke husker ble i 2015 belønnet med Sveriges mest prestisjefylte litteraturpris, Augustprisen. I år er han aktuell med en ny roman, Pappaklausulen. Khemiri bor i Stockholm med familien sin. 

DRAMATIKER
Kristofer Blindheim Grønskag debuterte i 2009 med stykket Den elskede som vant Amsterdam Fringe Bronze Award. Han har senere skrevet en rekke stykker som har blitt fremført i inn- og utland. Hans arbeid har ført til en rekke nominasjoner og priser, blant annet som vinner av den prestisjefylte Jugendtheaterpreis Baden-Württemberg 2018 for Satellitter på himmelen. Samme stykke ble også longlistet for Deutscher Kindertheaterpreis 2016. Tidligere i år ble Å telle til null nominert til Ibsenprisen 2018 og samtidig longlistet til Deutscher Jugendtheaterpreis 2018. Dette stykket hadde nylig tyskspråklig premiere ved Theaterhaus Frankfurt, og flere av hans tekster vil fremføres i Tyskland i årene som kommer. For Trøndelag Teater har han tidligere skrevet Larmen og vreden. Andre titler inkluderer Hybris, Gutten, Korrigeringer, Demokratikk og Kinder K. Grønskag har vært husdramatiker ved Dramatikkens Hus og norsk representant i European Writers Lab. Han har tilknytning til dramatikerfellesskapet Propellen. Hans arbeid er så langt oversatt til ti språk.

REGI
Maren E. Bjørseth er fra Stjørdal og har sin regiutdannelse fra Kunsthøyskolen i Amsterdam. Hun ble ferdigutdannet i 2012 og vant samme år Ton Lutz-prisen (beste regi) for sin avgangsforestilling Et dukkehjem av Henrik Ibsen. I Nederland har hun jobbet ved Theater Frascati hvor hun blant annet satte opp Skråninga av Carl Frode Tiller. Hun er en del av talentutviklingsprogrammet TA2 ved International Theatre Amsterdam, et selskap som ledes av den internasjonalt kjente regissøren Ivo van Hove og siden 2016 har Bjørseth vært tilknyttet Toneelschuur i Haarlem. I Norge jobber Bjørseth blant annet ved Det Norske Teatret, Turneteateret, Teater Ibsen og Oslo Nye Teater. I 2016 ble hun nominert til Heddapris for beste regi for sin forestilling Romeo og Julie ved Det Norske Teatret. Ved Trøndelag Teater har hun regissert Runddans av Arthur Schnitzler i 2014 og Tvillingenes dagbok i 2016. 

SCENOGRAF OG KOSTYMEDESIGNER
Katrin Bombe
er en tysk scenograf og kostymedesigner som er utdannet ved Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam. Hun har siden jobbet både med teater, opera og film fra sin base i Köln og Amsterdam – i tillegg til at hun underviser i scenografi ved universitetene i Utrecht og Maastricht. Hun har samarbeidet med regissørene Susanne Kennedy (Ruhrtriennale og Toneelgoep), Jakop Ahlbom (Staatsteater Mainz og Deutsche Oper, Berlin), Leonie Kubigsteltig (Schauspiel Kiel) og Paul Kneriem & Nina Spijkers (Toneelschuur Producties, Haarlem). Tvillingenes dagbok her på Trøndelag Teater var hennes første samarbeidsprosjekt med regissør Maren E. Bjørseth. De fortsette samarbeidet i 2017 med forestillingen Emilia Galotti i Haarlem og Amsterdam. Bombe hadde også ansvar for scenografi og kostymer på Panikk i kulissene, Sluttspill og Meteoren.

LYSDESIGNER
Roger Indgul har vært ansatt ved Trøndelag Teater siden 1997. Han har han lang erfaring med lyssetting både i og utenfor teatret og har designet lys både på konserter, events og show, samt lyssatt en rekke spel i Trøndelag. Her på Trøndelag Teater har han tidligere designet lyset på Lola, Undset, I grevens tid, JEB-show, Sluttspill med flere.

PRESSEOMTALER

– En helt spesiell teateropplevelse
– ensemblespill av høy klasse
– Den til dels mørke historien er formidlet med både lys og varme. Fortellingen rommer det meste, fra sorg til raseri, fra samfunnsansvar til ungdommelig, fra Rihanna til samtidskunst, fra en masete mor til et hengivent mormor/barnebarn-forhold, fra stormende forelskelse til mørk ulykke
– Terningkast 5
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen

– en teaterforestilling som setter dype spor etter seg
– en gjennomarbeidet og gripende forestilling om virkelighetens skjørhet
– Det som imponerer meg aller mest, er hvordan skaperne av forestillingen Alt jeg ikke husker syr sammen de ulike virkelighetsoppfatninger, tidspunkt og perspektiv gjennom en finurlig lek med ord og bruk av rekvisitter. Det er en bragd å få så komplekst materiale til å ende opp såpass gjennomført og helhetlig
– Skuespillerprestasjonene er også sjeldent overbevisende
– et høydepunkt i teateråret 2018
Eline Bjerkan
scenekunst.no

– Kunsten å minnes de døde
– Scenografien skaper små rom, de fargerike klærne en skarp kontrast til det svarte rommet, og dette gir disse dyktige skuespillerne med et sterkt scenenærvær muligheten til noe intimt, nesten privat på gulvet
Willy Wader
Norsk Shakespearetidskrift

VIDEO