Sanger for bortkomne dager

– og grønn tusj av Maria Drangeid Basert på boken "Du kan ikke svikte din beste venn og bli god til å synge samtidig" av Kim Hiorthøy 

Spilles i Teaterkjelleren

Vises til 28. mai

Varighet

Ca. 1 time 15 minutter

Priser

  • Ordinær

    100,-

  • Honnør

    100,-

  • Barn /
    student

    100,-

  • Grupper
    Over 10

    100,-

BILLETTER

Sprengt kjøkkenrealisme

Naivt og inderlig på samme tid. Her er store forsøk og høye fall. Forestillingen baseres på Kim Hiorthøys bok fra 2002, nå tolket inn i 2022.  

«Dette er deilig, sa Line. Hun smilte og sukket og begynte å smelte. Hun ble helt myk og falt langsomt sammen på gulvet og fløt utover. Hun fylte mer enn man skulle tro, ut fra hvordan hun så ut i fast tilstand. Jeg ble redd og ropte på Roar. Han kom inn i rommet var rolig som alltid, kokk som han er.» 

Denne forestillingen tar utgangspunkt i Kim Hiorthøys nå 20 år gamle bok Du kan ikke svikte din beste venn og bli god til å synge samtidig. Det er ettertenksomt og absurd, lyst og mørkt – og i dette spennet høres en stemme som utfordrer vår evne til å nå hverandre. 

Multikunstneren Hiorthøy er opprinnelig fra Trondheim. Han er kjent som musiker, filmskaper og illustratør. Boka fra 2002, som er en samling av korte, frittstående tekster, var hans debut som forfatter. Tidligere har teatret satt opp barneforestillingen Kurt koker hodet, basert på samarbeidet mellom Hiorthøy og Erlend Loe. 

Regissør Maria Drangeid er en ny og spennende stemme i teaterfeltet, fersk fra regiutdanningen ved Kunsthøgskolen i Oslo. Med Hiorthøys bok som basis, lager hun et nytt og selvstendig verk for scenen. Hun ønsker å løfte fram den mørke humoren og tristessen i Hiorthøys verden, til en visuell, fysisk og konfronterende forestilling. For hvordan kommuniserer vi når ordene ikke strekker til? 

Olav Myrtvedt skal lage scenografi og kostymer. Han er tidligere kjent for Trøndelag Teaters publikum fra oppsetninger som Mio, min Mio og Fruen fra havet. Med seg har han den anerkjente tekstilkunstneren, John K. Raustein. Med sine monumentale, tekstile installasjoner utfordrer han tekstiltradisjonens muligheter. 

På scenen står et sterkt lag med kvinnelige skuespillere, Hildegunn Eggen, Synnøve Fossum Eriksen, Maria Omarsdottir Austgulen og Marianne Meløy.   

Vi gleder oss til å ønske Maria Drangeid velkommen til Teaterkjelleren, og for første gang løfte Hiorthøys tekstunivers inn på scenen.

PRODUKSJONSLAGET

PRESSEOMTALER

– To personer, en hest og ei ku snakker forbi hverandre i poetisk, morsom og snål forestilling

– Regissør Maria Drangeid har laget sin helt egne forestilling … Hennes personlige stempel på «Sanger for bortkomne dager», gjør at hun er en regissør man vil ønske å følge fremover.

Ole Jacob Hoel

Adresseavisen

– Humoristisk, absurd og nyanserikt om einsemd og mangel på språk.

– ein leiken parafrase over tema som einsemd og kontaktsøking, og samstundes nærast som ein kunstinstallasjon.

Amund Grimstad

Klassekampen

– Absurd og nært

Sanger for bortkomne dager er absurd og stemningsfullt. Det tar deg tilbake til en tid som du kanskje har glemt av, men som føles godt å besøke igjen. Latteren sitter løst i salen, og teaterscenen i kjelleren gjør at opplevelsen blir intim og nær

Radio Revolt