Glassmenasjeriet

av Tennessee Williams

Spilles Studioscenen

29.9.17 - 16.11.17

Varighet

Ca. 2 timer og 40 minutter inkludert pause

Priser

  • Ordinær

    295,-

  • Honnør

    250,-

  • Barn /
    student

    150,-

  • Grupper
    Over 10

    250,-

Herskesyk kjærlighet

Alle vil vi beskytte barna våre. Men hva skjer når vi kveiler oss rundt dem som en blanding av dundyne og kvelerslange? 

Vi befinner oss i sydstatene i USA midt på 30-tallet. Her bor den unge Tom sammen med sin enslige mor og sin skjøre søster Laura. Faren forlot dem for mange år siden. Moren Amanda bærer spor av fordums skjønnhet, og hun fråtser daglig i romantiske minner fra sin ungdom.

Sarte Laura flykter innover og forskanser seg i en vakker verden av glass, der ethvert møte med virkeligheten utløser kraftige reaksjoner. Tom blir en trassig hysteriker med voldsomme utbrudd – en dagdrømmer som lever på kinoer eller drikker seg full. Etter hvert slår alt sprekker.

Glassmenasjeriet er et av teaterhistoriens mest spilte stykker og var gjennombruddet til en av Amerikas største dramatikere: Tennessee Williams. Han brukte nådeløst av sitt eget liv når han skrev, og dette stykket sies å være hans mest selvbiografiske.

Regissør Johannes Dahl er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og har det siste året bl.a jobbet ved Nationaltheatret og tradisjonsrike Dramaten i Stockholm, hvor hans oppsetninger av Jon Fosses Barnet og Per Olov Enquists I lodjurets timma høstet strålende kritikker.

«Johannes Dahl er et navn man bør notere seg. Han tør å strippe det helt ned, samtidig som oppsetningen vitner om en evne til å skape en verden med sine helt egne lover. Regien preges av en musikalitet og presisjon, som gir rom for tøys og tull og lek», skrev Aftenpostens anmelder etter at Dahl regisserte stykket Leonce og Lena som sin diplomoppgave ved Trøndelag Teater i 2015.

MEDVIRKENDE

Regi Johannes Holmen Dahl
Scenografi og kostymer Nia Damerell
Lysdesign Eivind Myren
Oversatt av Inger Hagerup

PRESSEOMTALER

– Naken hengivenet, naken smerte
– historien er likevel spesiell, og spesielt spesiell er den i Johannes Holmen Dahls regi og Nia Damerells scenografi
– Disse fem-seks minuttene med Anne Krigsvoll i fri dressur må være både det morsomste og pinligste servert på en trøndersk scenekant i 2017, moroa får en ekstra brodd fordi den formidles på kanten av en avgrunn
– Samspillet mellom Ragne Grande og Jon Lockert Rohde her er nydelig i sin vare balansegang mellom vemod og gryende vennskap (og kjærlighet), mellom resignasjon og håp.
– Terningkast 5
Ole Jakob Hoel
Adresseavisen

– En forestilling like vakker og skjør som dyrefigurer i glass
– Anne Krigsvoll spiller Amanda med inderlighet, og skifter troverdig mellom øm, moderlig bekymring og harde, hatefulle stikk. Hennes tolkning gir publikum et levende menneske på bristepunktet.
– Scenen mellom Jim og Laura var rett og slett magisk
– Tryllekunstneren Tom lovet oss virkelighet forkledd som illusjon, men ga oss teatermagi i erindringens navn
Irene Sørbøe
Morgenbladet

– Det er helt stille i den fullsatte teatersalen når Glassmenasjeriet spilles ved Trøndelag Teater. Dette er stor teaterkunst som berører og angår alle.
– Anne Krigsvoll står som en bauta i rollen som Amanda. Ragne Grande er like sterk og troverdig i rollen som Laura; en rolle hun bekler så helt ut i fingerspissene, og som hun gjør så utrolig vakkert.
– Det er umulig å gå uberørt ut av salen
Audhild Øye
Avisa Sør-Trøndelag

VIDEO