Bartleby

av Herman Melville

Spilles Studioscenen

Vises til 2. juni

Varighet

Ca. 1 time 30 min. Forestillingen spilles uten pause

Priser

  • Ordinær

    340,-

  • Honnør

    290,-

  • Barn /
    student

    170,-

  • Grupper
    Over 10

    300,-

BILLETTER

«Jeg foretrekker å la være»

Denne lavmælte, men insisterende setningen har kontoristen Bartleby som gjentakende svar på sjefens oppfordringer om å ­utføre arbeidsoppgavene han er satt til. Spørsmålet er hvorfor.

Oppdragsmengden øker, og en advokat på Wall Street ser seg nødt til å ansette en ekstra kopist. Valget faller på Bartleby, en tilsynelatende pålitelig og hardtarbeidende funksjonær. Ansettelsen virker lovende — Bartleby viser seg først ytterst effektiv. Inntil han en dag utbryter de etter hvert så berømmelige ordene: «Jeg foretrekker å la være». 

Den stillferdige Bartleby regnes som en av litteraturhistoriens mest gåtefulle skikkelser. Fortellingen gir oss aldri svar på hvorfor Bartleby høflig og konsekvent avviser kravene og forventningene omgivelsene har til ham. Kanskje er det nettopp denne lavmælte motstanden mot konvensjonell logikk som gjør at Bartleby får oss til å undres over hvorfor vi selv ikke litt oftere spør «hvorfor». 

Trøndelag Teaters Bartleby er basert på Herman Melvilles novelle fra 1853, bearbeidet og iscenesettes av Espen Klouman Høiner. Med seg på laget har han scenograf Signe Becker og komponist Camilla Vatne Barratt-Due. Den kunstneriske trioen har tidligere gjort seg bemerket med forestillingen VI, FOLKET. Forestillingen ble kåret til en av årets beste forestillinger i Norsk Shakespearetidsskrift i 2018, og den vant Heddaprisen for «Beste scenetekst» i 2019.

Oversettelse Espen Klouman Høiner


Bartleby spilles også i Oslo under Heddadagene.

Spillested: Riksteatret (Store Scene) i Nydalen.

Billetter kjøper du her:

17. juni 2022, 20:30 https://checkout.ebillett.no/114/events/538/purchase

18. juni 2022, 13:00 https://checkout.ebillett.no/114/events/545/purchase

PRODUKSJONSLAGET

PRESSEOMTALER

– en modig, stilbevisst og vakker forestilling

– Det er på en måte to forestillinger i én. Det som blir sagt (bortsett fra innledningen) er Melville nesten ord for ord, ypperlig formidlet og ivaretatt av instruktør og skuespillere. Altså nesten bare ord. «Den andre forestillingen» (mest starten og slutten) er til gjengjeld en ren fysisk manifestasjon

– Det er ikke så langt unna Hedda-nivå på denne

– Alt er vakkert, alt er trist – men mye er også ganske så morsomt

Ole Jacob Hoel

Adresseavisen

– ei heilstøypt oppsetjing til både å undre seg over og å bli fascinert av

– vel verd å vente på

– forteljinga er like surrealistisk som ho er spennande, og framføringa byggjer hundre prosent oppunder dette

Amund Grimstad

Klassekampen

– Et stillferdig motmæle
– en intens og tett forestilling i en lavmælt framtoning, og presenterer en underlig fortelling i et underlig landskap
– I spennet mellom tekst og scene oppstår et riktig godt teater
– Forestillingen er svært godt gjennomført i alle ledd; regi, lys, scenografi, kostymer, musikk framstår som en klanglig helhet, og de tre skuespillerne fullbyrder inntrykket med finstemt og samstemt spill

Willy Walder

Norsk Shakespearetidskrift