
Se teatermalerne våre live på scenen på Rosendal Teater
Torsdag 20. april åpner OVER ÆVNE på Rosendal Teater, en performance hvor to av teatermalerne våre, Toril Skipnes og Anita Gundersen, står på scenen. Sammen med teatermalerne Camilla Lilleengen og Frode Holgersen fra Kilden Teater og Konserthus skal de over åtte dager male tre store bilder signert kunstneren, Signe Becker, live foran publikum. Prosjektet er et samarbeid mellom Rosendal Teater, BIT Teatergarasjen i Bergen og co-produsert av Trøndelag Teater.
Hvem er verkets tjener og hvem tjener på verket ?
OVER ÆVNE er et performativt verk som belyse maleren og malerfagets håndverkstradisjon ved å sette den uavhengige kunstnerens status i spill. I et stort rom arbeider et knippe teatermalere på flere svære malerier. Malerne og deres arbeidsprosess stilles ut, eller iscenesettes, om man vil. Arbeidet skal pågå i åtte dager. Dørene er åpne og publikum bestemmer selv hvor lenge de vil overvære tilblivelsen av verkene. Motivene som males er i forkant møysommelig komponert av kunstneren, Signe Becker, men utføres av malerne.
Et levende dilemma
OVER ÆVNE manifesterer seg som et levende dilemma, og reiser spørsmål rundt maktforhold og åndsverk. Hvem er verkets tjenere og hvem tjener på verket? Hvem signerer verket til slutt? Signe Beckers alter ego, Cynthia, vil være tilstede i rommet og bivåne det hele sammen med publikum. Hun er som alltid tilpasningsdyktig og kan endre funksjon etter behov; bistå malerne i arbeidet, øse av sin kunnskap til publikum, fortelle en skrøne eller to – eller koke litt kaffe. OVER ÆVNE er Signe Beckers sjette og siste prosjekt som stipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo under tittelen LAGD LIV. Iscenesatte objekter og et iscenesatt selv.
Innblikk i en tradisjonsrik håndverktradisjon
OVER ÆVNE genererer alternative landskap og gir offentligheten et innblikk i en håndverkstradisjon gjennom en arbeidsprosess som normalt holdes skjult. Her får publikum mulighet til å se bildene bli til, se malingen blandes, penselstrøk strykes og maling tørke. I en tid hvor nesten all billedlig informasjon er digital er det nettopp det analoge og det møysommelige tidsaspektet i et slikt arbeid som utgjør verkets kjerne. Her reflekteres tiden – tiden det faktisk tar å lage et kunstnerisk verk.

«Jeg trodde jeg ville bli maler»
Jeg trodde jeg ville bli maler. Derfor, da jeg kom inn på bachelorprogrammet i scenografi ved Akademi For Scenekunst i 2003, brukte jeg mye energi på å omstille mine forestillinger rundt det å skape et bilde», sier kunstner Signe Becker. «Plutselig befant jeg meg i et tredimensjonalt bilde, maleriet var blitt romlig, objektorientert og ikke minst levende. Med skrekkblandet fryd forsøkte jeg å forstå scenografens rolle og den for meg hittil ukjente kunstformen; teateret, og ikke minst teatrets konvensjoner og historie. Helt siden den gang har jeg i mitt kunstneriske virke gjennomgående arbeidet med å ekspandere scenografibegrepet, ved å teste grensene for hva scenografi kan være og hva rollen som scenograf kan romme»
Kunstnerisk ansvarlig, konsept og idé: Signe Becker
Malere: Toril Skipnes (Trøndelag Teater) Anita Gundersen (Trøndelag Teater) Camilla Lilleengen (Kilden Teater og Konserthus) Frode Holgersen (Kilden Teater og Konserthus)
Cynthia: Espen Klouman Høiner
Produsent: Ingeborg Husbyn Aarsand
Støttet av: Fond for Lyd og Bilde, Kunsthøgskolen i Oslo
Co-produsert av: Rosendal Teater, BIT Teatergarasjen, Trøndelag Teater