På dypt vann med Larsen og Flaten

På dypt vann med Larsen og Flaten

I Havfruen spiller både musikken og historien førstefiolin. 

– Vi kan ikke lyve, det har vært et perfekt samarbeid så langt. 

Det sier musikalsk leder Åsmund Flaten om samspillet med komponisten og felespilleren Gjermund Larsen. I disse dager finner de bokstavelig talt tonen i det som skal bli lydsporet til høstens store musikalske familieforestilling, Havfruen.  – Det groover rett og slett, sier Åsmund og presiserer at det ikke er en selvfølge. 

Selv om det ikke er første gang seks ganger Spellemannspris-vinner Gjermund Larsen lager musikk til en teateroppsetning, gikk han likevel noen runder med seg selv – og kanskje enda flere med Åsmund Flaten –  før han takket ja til å skape musikken til høstens store familieforestilling. 

Ansvaret som følger med å skrive musikk for et stort ensemble innen en gitt dato føltes umiddelbart litt overveldende, innrømmer han. – Jeg er vant med å lage egen musikk med den framdriften jeg selv ønsker. Siden dette er en familieforestilling skal musikken ha bred publikumsappell. Både barn, eldre og alle imellom skal leve seg inn i den. På toppen av dette skal noe av musikken synges, noe skal fremføres instrumentalt og noe skal danses til.  

Takket være iherdig overtalelse og utallige telefonsamtaler med en standhaftig Åsmund Flaten, ble svaret likevel ja. 

– Jeg setter selvsagt enormt stor pris på å bli spurt. Det er spennende å kaste seg ut på dypt vann. Å få jobbe med Åsmund og regissøren bak forestillinger som Påfuglen og Rockeulven er jo en ære. 

En norsk folkemusikal 

Havfruen blir en fargerik og storslagen forestilling hvor gamle folkeeventyr får moderne drakt. Når komponist skulle velges var en av Norges mest betydningsfulle fornyere av folkemusikk et naturlig valg. Ingen er bedre rustet til å mane fram et fantasirikt, mytologisk undervannnsunivers enn Gjermund Larsen. Gjermunds folkemusikalske bakgrunn skinner gjennom, men i tråd med annen musikk han skriver, er også lydsporet til denne forestillingen sjangeroverskridende og ny. 

Rock og reels 

– Vi har kosa oss veldig og det svinger skikkelig, sier Åsmund som har ansvaret for å lede orkestret under prøvene og forestillingene.  

Gjermund har skrevet det meste av musikken i USA. Idéer, temaer og ferdige partier har blitt delt og diskutert med Tyra og Åsmund underveis og sendt videre inn i prøvesalen hvor Åsmund har jobbet videre med materialet.  

Et sukk gjennom prøvesalen  

– En stor del av jobben med teatermusikk er å plassere låter og temaer opp mot enkeltscener, slik at musikken forsterker handlingen. Dette er noe vi har jobba mye med de siste ukene. Gjermunds smellvakre komposisjoner har gjort jobben lystbetont.  

Etter fem uker på hver sitt kontinent er Gjermund Larsen endelig fysisk til stede i prøvesalen sammen med Åsmund, Tyra, koreograf Kristin Hjort Inao og skuespillerne. Ifølge Åsmund gikk det et sukk gjennom salen når komponisten endelig dukket opp i egen person.   

– Etter å ha lyttet, jobbet og levd med musikken i så mange uker, var det stort for alle å møte Gjermund. Ikke et sete var tørt, ler Åsmund. 

– Åsmund overdriver, men å høre musikken framført live av sangerne for første gang var utrolig fint. Det er fantastisk å høre dem ta ut potensialet i materialet og tilføre det sin egen personlighet. Det er da musikken blir levende. 

Nå gleder både Larsen og Flaten seg til å begynne å jobbe med orkestret. Orkesterprøvene starter tre uker før premiere. 

Havfruen har premiere 10. september på Hovedscenen. Gjermund Larsen spiller selv live sammen med orkestret og ensemblet på scenen.