Opplev “Det åttende livet” nå!

Opplev “Det åttende livet” nå!

Gå ikke glipp av høstens epos. Krigen, kjærligheten, revolusjonen, savnet, hatet og håpet har inntatt Gamle Scene. Familien Jasji og Erestavi har tatt steget fra fantasien over til teatret.

Anmelderne har stått i kø. Mange er udelt begeistret. Andre er måteholdne. Akkurat slik det skal være:

– Ei nesten fire timar lang hundreårig slektskrønike, om storpolitikk, kjærleik og svik, men som faktisk med hell kunne ha vore ein time lenger
– Det er ei uvanleg omfattande historie, og Mina Salehpour har vald ei fin og balansert blanding av regi- og fortejarteater
– Framsyninga er gripande og velspela
– Sjølv om vi får mange dvelande, eksistensielle og sterke tablå, er det vanskeleg å forstå korleis personane har kome dit, for så mykje av forhistoria er fjerna
Les hele anmeldelsen på klassekampen.no (+)
Amund Grimstad
Klassekampen

– Mye å holde styr på, men etter hvert også mye å få forstand av
– Alle mennesker er produkt av sin familiehistorie, av valgene til sine forfedre, formødre – som igjen er basert på vilkårene de levde under, koblet med rene tilfeldigheter. Men alle mennesker har også et selvstendig valg; hvordan de skal forholde seg til disse forutsetningene
– En teatermaraton er til ende. Publikum reiser seg begeistret, er imponert, over den siste monologen, men også oppsetningen som helhet
– Den ekstreme tekstmengden koblet med at skuespillerne har flere rolleskikkelser, gjør dette til en mektig oppgave. Ikke minst for Madeleine Brandtzæg Nilsen. Kitty og Nitsa er kanskje de to viktigste rollene i stykket, og hun har begge. Nilsen har en helt egen ro og tilstedeværelse på scenen, når hun er involvert opplever vi samtaler og ikke bare deklamering av tekst. Hun er en helt sentral årsak til at «Det åttende livet (til Brilka)» faktisk er blitt en teateropplevelse.
Les hele anmeldelsen på adressa.no (+)
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen

– En kraftprestasjon av de store
– Hvem kunne tro det skulle være mulig å lage teater av en murstein av en bok som “Det åttende livet (til Brilka)”? Trøndelag Teater tok sjansen, og greide det
– Å lage teater av en så omfattende bok, er et mesterstykke av både regissør, scenograf, musikkansvarlig, andre involverte og ikke minst av samtlige skuespillere
– Boka og teaterstykket “Det åttende livet (til Brilka)” oppleves kanskje sterk og viktig, på grunn av urolighetene vi har i dagens Russland og nabolanda, som er truet av sin store nabo
Les hele anmeldelsen i Avisa Sør-Trøndelag (+)
Audhild Øye
Avisa Sør-Trøndelag

– Menneskelighet i brutale tider
– Bitre konflikter, groteske handlinger, heftige emosjoner, lidelse, drømmer og begjær. “Det åttende livet (til Brilka)” på Trøndelag Teater har alt dette og vel så det, grundig beskrevet gjennom storfamilien Jasji i Georgias hovedstad Tbilisi
– Der er et overveldende og mangfoldig teaterstykke der menneskelige verdier står mot systemtro brutalitet
– Det som i begynnelsen kan virke som et virvar av løse tråder får mer mening i løpet av forestillingen. Og i siste scene får vi en slags konklusjon: Vi er alle preget av slektens tidligere generasjoner og deres valg, i tillegg kommer historiens gang, skjellsettende begivenheter rundt oss og erfaringer fra møter med andre. Likevel, gitt alle forutsetninger, må vi finne vår egen vei.
– Er så denne forestillingen bare dyster? Langt i fra. Kvinnene holder på verdigheten, steller hagen og tar vare på de som trenger det. Komikk er det også rom for.
Les hele anmeldelsen i Norsk Shakespearetidsskrift (+)
Olav Gorseth
Norsk Shakespearetidskrift

– Forestillingen veksler kontrastfylt mellom skjellsettende og oppramsingspregede partier
– Forestillingen varierer i kvalitet, men avsluttes med en bunnsolid dialog mellom de to siste leddene i familien Jasji: Nitsa (Nilsen) og hennes 12-årige niese Brilka (Deichmann) … I slike øyeblikk gnistrer det av forestillingen, og den hever seg til å bli noe langt mer enn et hastig bokreferat
Les hele anmeldelsen på scenekunst.no
Eline Bjerkan
scenekunst.no