“For mye av det gode, og vi ville ha mer”

“For mye av det gode, og vi ville ha mer”

Les hva anmelderne sier etter premieren på Lisa Lies Svingende skygger på Studioscenen. Det er bare å gi seg over!


– For mye av det gode, og vi ville ha mer 

– Alt for langt. Alt for dumt. Veldig, veldig bra. 

– Det er skrekkfilm og det er slapstick, det er musikal og det er forvekslingskomedie. 

– Å se Svingende skygger kan ikke sammenlignes med mye, men faktisk minner det litt om hvordan jeg opplever konserter med rockebandet Motorpsycho. 

– Skuespillerne kan alle den svært innholdsrike teksten skikkelig godt, ikke bare ordene, men alt bak ordene. De spiller med total innlevelse og med totalt dedikasjon 

Ole Jacob Hoel
Adresseavisen

– Ei barokk metaframsyning der det aldri er godt å vite kva som er spel, røyndom – eller hinsidig.

– Lisa Lie har gjennom produksjonane sine skapt sin eigen særs sjangeroverskridande sjanger der det er hennar reglar som gjeld. Ho leikar seg med ulike sceniske verkemiddel.

– Ho låner hemningslaust i aust og vest, men stort sett med raffinement og fingerspisskjensle, og sjølvsagt ispedd litt bad taste . Denne gongen er ho også langt meir humoristisk enn det eg har sett i tidlegare produksjonar. 

– Dei tre skodespelarane , Christian Eidem, Anna Ladegaard og Fabian Heidelberg Lunde, leverer solid ensemblespel i ei mengd roller som både er tekstrike og tidvis fysisk krevjande med tilløp til akrobatikk og mykje fin slapstickhumor.

– Og lurte duetter dette på kva Lisa Lie vil seie oss med Svingende skygger, så er du ikkje åleine. Tolkingshøva er legio. og i tillegg er opplevinga stor. Er ikkje det nok? 

Amund Grimstad
Klassekampen

– Kunstferdige knep 

– Lisa Lies forestilling Svingende skygger er av den overøsende typen – tettpakket både visuelt og tekstlig – men finter seg unna når man tror man har forstått hva den egentlig handler om. 

– I tillegg til triks, er det mye slapstick og humoristisk timing i Svingende skygger. Mye er genuint morsomt.

– Det er en fascinerende verden Lie har kokt sammen. Det er fint å se hvor godt skuespillerne mestrer de forskjellige rollene og hvor fortrolige de virker å være med kaoset som utspiller seg. 

Eline Bjerkan
scenekunst.no

– Absurde dødsdialoger 

– Med Svingende skygger har Lie videreført sin karakteristiske blanding av absurditet, farse, komikk og tragedie, men i motsetning til Blue Motell er scenografien her maksimalistisk. 

– Gjennom karakterenes behov for å skape noe vakkert som skal bli husket for ettertiden, blir det tydelig at dette også er dypt eksistensialistisk. I en monolog verdig en litteraturklassiker, stilles vi overfor spørsmål om hva vi lever for og hvorfor. 

Elise Ain Adamsrød 
ArtScene Trondheim