Episk familiekrønike

Episk familiekrønike

Det er tiden som hersker – ikke kongene

Nino Haratischwili (1983) er en prisvinnende georgisk forfatter, dramatiker og regissør. Som ung reiste hun fra det borgerkrigsherjede Georgia ved Svartehavet til Tyskland sammen med moren sin. Som følge av Sovjetunionens kollaps, ble de økonomiske forholdene i Georgia for vanskelige, og moren fikk jobb i Berlin. Fra 1998 til 2003 ledet Nino det tospråklige tysk-georgiske teaterkompaniet «Fliedertheater». Fra 2000 til 2003 studerte hun filmregi ved Statens film- og teaterskole i Tbilisi og i 2007 fullførte hun teaterregistudier ved Teaterhøgskolen i Hamburg.

Åpner en ny verden
Gjennom oppveksten undret Haratischwili seg over at ingen fortalte den sterke historien om hennes eget hjemland og de turbulente årene i kjølvannet av oppløsningen av Sovjetunionen, ofte kalt Det røde århundre. I mangel på svar, bestemte forfatteren seg derfor for å gjøre jobben selv. Hun dykket ned i historiebøkene, men planla aldri å skrive en over tusen sider lang bok. “Jeg skulle egentlig skrive en bok om en georgisk familie på 90-tallet, men etter hvert som jeg gjorde research, innså jeg at det var umulig å skrive om dette tiåret uten å sette det i en historisk kontekst” har hun sagt i et intervju med The Guardian. “Jeg måtte gå tilbake i tid – helt tilbake til revolusjonen”. I 2019 kom den verdensomspennende bestselgeren, Det åttende livet (til Brilka), en medrivende slektskrønike om sju generasjoner georgiske kvinner fra 1917 fram til i dag – nå oversatt til 25 språk.

Blodig og frodig familiehistorie
De over tusen sidene rystende georgisk familiehistorie med kjærlighetsfortellinger flettet inn i borgerkrig, revolusjon, verdenskrig og sjokolade, ble like varmt mottatt som den magiske sjokoladeoppskriften som går som en rød tråd gjennom romanen.

Årets roman i Tyskland, «et storslagent epos fra det røde århundret», ifølge VG, «Det litterære kurbadet stivfrosne nordiske sjeler trenger akkurat nå», sa NRK, «Du risikerer til og med å lære noe, ikke bare om Sovjetunionen eller Georgia, men om folkene der, som jammen har hatt sitt å stri med, men som ellers har levd og drømt og elsket og tapt og vunnet som resten av oss.», skrev Stavanger Aftenblad. Romanen ble også langlistet til International Booker Prize. Listen over utmerkelser og høye terningkast er nærmest uendelig.

Det er tiden som hersker- ikke kongene
Romanen Det åttende livet kan kalles et fugleperspektiv på det georgiske samfunnet gjennom det 20. århundret. Fortelleren, Nitsa, har immigrert fra Georgia til Tyskland og forteller i boken historien om sju generasjoner kvinner til niesen sin, Brilka. Det åttende livet er Brilkas. Persongalleriet overlever krig og umulige ekteskap, dramatiske spontanaborter, totalitære politiske regimer, kompliserte søskenforhold og økonomiske kriser. Der er spor av så vel Tolstoj og Charles Dickens i diktningen – men denne gangen er det kvinnene som har hovedrollene.

Feministisk historieskriving
For det er absolutt kvinnene som er de mest fremtredende karakterene i Det åttende livet og romanen er beskrevet som et viktig stykke feministisk historieskriving. I et intervju med «World Literature Today» adresserer forfatteren beskrivelsen slik:

– Jeg hører ofte at teaterstykkene mine er feministiske. Det skyldes nok først og fremst at jeg er kvinne selv. Jeg er formet av mange sterke kvinner i et hjem hvor jenter og kvinner var i flertall. Derfor har jeg nok ofte kvinners karakteristikker, svakheter og styrker i tankene når jeg dikter.

Trøndelag Teater er stolt over å være det første teatret i Norge som skaper teater av den bestselgende romanen.

Det åttende livet (til Brilka) har norgespremiere på Gamle Scene 30-.september.