Eksotisk teaterprosjekt

Eksotisk teaterprosjekt

Anna Renolen var 18 år da hun sendte inn et manus til Trøndelag Teater og Kjernehusets prosjekt Unge dramatikere. Nå skaper kunstnerduoen Kristinsdottir/ Willyson fullskala teater av teksten – i samarbeid med Trøndelag Teater.  

Fra 2012 til 2015 skapte regissør, skuespiller og dramatiker Hildur Kristinsdottir teatertrilogien Klassikere for kids, kort oppsummert et prosjekt som bestod i å omskape utvalgte litterære klassikere, opprinnelig forfattet for voksne, til god scenekunst for barn og unge. Bakgrunnen var at Kristinsdottir ønsket å formidle tunge klassikere og nyskapende scenekunst som rettet seg mot både voksne og barn. I dag er prosjektet beskrevet som det nærmeste Norge har kommet en hype innenfor scenekunst for barn og unge.  

Regissør Hildur Kristinsdottir og lyddesigner Vilde Ilkama Nupen

Nå gjennomfører hun et nytt eksperiment med ung scenekunst, i samarbeid med dramatiker, forfatter og utøver Eirik Willyson, den andre halvparten av den anerkjente scenekunstduoen Kristinsdottir/Willyson, med støtte fra Norsk kulturråd.  

Kristinsdottir/Willyson, Norsk Kulturråd og Trøndelag Teater

Det er ikke første gang Kristinsdottir/Willyson jobber med barn og unge. For noen år siden iscenesatte de Ovids Orfeus og Evrydike etter en ukes intens jobbing med ungdom og kunstnerspirer. Også da var målet å la unge og uetablerte kunstnere jobbe med og bli sett i den etablerte kunstverden. Det nye prosjektet “Eksotisk dans” er en videreføring av prosjektet. 

Dramaturg Eirik Willyson

– Men denne gangen snur vi oss andre veien, forklarer Eirik Willyson – I stedet for å ta utgangspunkt i en voksen klassiker, tar vi utgangspunkt i et ferskt manus skrevet av en ung stemme fra vår tid, og ser hvordan vårt sceniske uttrykk kan utvikles med dette som utgangspunkt.  

– Vi er et kompani som primært retter oss mot et voksent publikum, sier Kristinsdottir. Vi skriver scenetekstene selv og spiller ofte også i forestillingene. Med den femårige støtten vi har fått fra Kulturrådet er det fint å kunne bruke tid og ressurser på å også løfte fram unge, nye kunstnerspirer. Et godt samarbeid med Trøndelag Teater og støtten fra Kulturrådet gjør det mulig å gjennomføre et så stort og omfattende prosjekt.  

Absurd, komisk og foruroligende

Teksten “Eksotisk dans” ble påbegynt ved Trøndelag Teater og Kjernehusets satsingsprosjekt Unge dramatikere i 2016. Anna Renolen var bare 19 år da hun sendte teksten videre til Norsk dramatikkfestival, der regissør Hildur Kristinsdottir var juryleder og nappet den ut av bunken. Det fascinerte henne at ei ung jente hadde skrevet en tekst om ei jente som har som høyeste mål å bli eksotisk danser. Hun så spiren til et absurd, komisk og foruroligende univers, upolert og rått. 

 – Da jeg leste teksten fikk jeg umiddelbart lyst til å se scenografien. Jeg så at dette var materiale for et sterkt visuelt konsept. I tillegg til jenta har manus et mystisk og litt rart persongalleri med en fugletittende mor og en søppeltømmer som virker fornøyd med å være akkurat der han er. 

–  Det var en tekst med mye potensiale, upolert og uferdig, legger Willyson til. Vi leste Annas tekst som et mareritt eller en slags fabel om ei jente som ønsker å slippe fri fra en destruktiv tosomhet. Det er mørkt og brutalt – og fryktelig morsomt. 

Å fange følelsen av å være ung og ville bli noe  

– I utgangspunktet handler teksten om å være ung og ha lyst til å bli noe. Spenningen og forventningen knyttet til det å skulle våge seg ut i voksenverden og finne seg selv, legger Anna Renolen til. Det handler også om å være mor og å takle å se ungen sin fly ut av redet og inn i det ukjente og skumle. Slik passer stykket både for unge med store drømmer og forhåpninger og foreldre som gruer seg til å gi slipp. 

Et møte mellom etablerte og uetablerte kunstnere 

Det er ikke bare manusforfatteren som er ung i Eksotisk dans. Det er også 19 år gamle Emma Bustnes første rolle på teatret. Over hundre mennesker meldte seg på audition da hovedrollen ble utlyst, og valget falt på Emma, for tiden under utdanning i samtidsdans i Oslo, tidligere elev på danselinja på Trondheim Katedralskole. 

Skuespiller Emma Bustnes

–  Emma var en av mange svært gode kandidater, men etter å ha møtt henne var vi likevel sikre på at hun var riktig for prosjektet, sier Eirik. 

– Vi opplevde at vi sammen med Emma kunne vri teksten i nye retninger, sier Kristinsdottir. – Hun er danser, og det er også min bakgrunn. Hun har en egenartet kroppskontroll, og vi arbeider med et fysisk uttrykk. Å sette henne sammen med to formidable skuespillere som Madalena Sousa Helly- Hansen og Emil Olafsson, som ikke har hennes dansebakgrunn, skaper en spennende dynamikk og gir Emma en egen posisjon og tyngde på scenen. 

–  Jeg gikk faktisk i samme teatergruppe som Anna Renolen det året hun skrev manuset, forteller Emma. Jeg visste ikke at det var Annas tekst før audition var over, men da falt alle brikkene på plass. Jeg kjente at dette var noe Anna hadde skrevet. Så livlig, spørrende og modent på et vis. Modent på en umoden måte. Det er det jeg liker med det. At manus er skrevet med unge øyne i en ung jentes verden. Det er det som for meg gjør teksten så unik. 

Skuespiller Emil Olafsson

Kunsten å gjøre noe nytt 

– At både manusforfatteren og hovedrolleinnehaveren er unge mennesker som ikke har vært koblet opp til et stort, profesjonelt produksjonsapparat før gjør prosjektet lærerik og risikofylt, mener ensemblet.  

– Samtidig som vi er opptatt av å skape et trygt og tillitsfullt rom for kunstnerisk utfoldelse og utforskning, tar vi Emma og Anna på alvor som kunstnere og er like kunstnerisk kompromissløse som vi ville vært i et hvilket som helst annet prosjekt. Det er et stort ansvar og en spennende prosess som er givende for alle parter.  

Det er rett og slett mange dyktige folk i sving for å gjøre noe helt nytt. 

Skuespiller Madalena Sousa Helly-Hansen

Eksotisk dans har premiere 25. mars på Studioscenen.