Dramatikeren Martin Crimp

Dramatikeren Martin Crimp

Dramatikerne er ofte like spennende som dramatikken de skriver. Nå setter vi opp Byen av Martin Crimp. Martin Crimp er en av moderne tids mest originale, britiske dramatikere og forfatteren bak stykket Byen som straks settes opp på Studioscenen. Tekstene til Crimp tar ofte utgangspunkt i dagens samfunn som et sted preget av sosialt og moralsk forfall og undertrykt vold. Han beskrives av mange som en moderne Harold Pinter eller Samuel Beckett, men knyttes også til den konfronterende «In-Yer-Face» generasjonen i britisk teater (Sarah Kane, Mark Ravenhill og Anthony Neilson.) Teaterformen utviklet seg på 90-tallet som en reaksjon mot mer konvensjonelle teaterformer og kjennetegnes ofte av et intenst, provoserende og sterkt grafisk sceneuttrykk og en utforskning av ekstreme psykologiske og fysiske tilstander. Tonen i Crimps dramatikk er er gjerne mer subtil og humoristisk, men brodden og det ekspressive uttrykket er sammenlignbart.

Crimp startet karrieren sin i 1981 på Orange Tree Theatre, en liten scene i Richmond. Siden den gang har han oppnådd stor internasjonal suksess med tre skuespill spesielt – The Treatment, Attempts on Her Life og The Country. Alle beskrevet som mesterverk.

I stykket Byen følger vi ekteparet og tobarnsforeldrene Kate og Chris gjennom et år. Det hele starter gjenkjennelig med to ektefeller som snakker mer forbi enn til hverandre. Etterhvert utvikler forestillingen seg til et mørkt og lett surrealistisk kammerspill om mennesker som føler seg fremmedgjort, isolert, forvirret og alene i den moderne bytilværelsen. Humor spiller alltid en viktig rolle i Crimp sine tekster, selv om tematikken i seg selv kan være alvorlig. I et intervju med poeten Allan Fielden svarer Crimp slik på spørsmålet om hva han tenker er viktigst å framkalle hos tilskuerne; humor eller sorg: «Det er et godt spørsmål. Jeg tror humor – at dialogen er morsom – er en iboende og viktig del av uttrykket mitt. Samtidig synes jeg selv at hver eneste setning jeg skriver er både morsom og ikke morsom samtidig. Dialogen må få meg til å smile, men samtidig ha dybde.

Det er regissør Sigurd Ziegler som dramatiserer Byen hos oss. Mange husker arbeidet hans fra den kritikerroste Fosse-forestillingen Nokon kjem til å kome i 2022. Denne gangen jobber han sammen med kostymedesigneren Katrin Bombe (Så som i himmelen, Leksikon om lys og mørke, m.m.) og et knippe av våre mest erfarne skuespillere: Øyvind Brandtzæg, Mira Dyrnes Askelund og Ragne Grande.