Gleditschkonferansen 2023

Kunst i krig og konflikt

Spilles Gamle Scene

7.10.23 - 7.10.23

Varighet

4 timer

Priser

  • Ordinær

    150,-

  • Honnør

    150,-

  • Barn /
    student

    150,-

  • Grupper
    Over 10

    150,-

Kunst i krig og konflikt

Trøndelag Teaters første sjef, Henry Gleditsch, gjorde teater til et verktøy mot okkupasjonsmakten under andre verdenskrig. I hans navn tar konferansen opp viktigheten av kunst i tider med krig og konflikt. For kunst og kultur er vår felles arv som knytter sammen og skaper rom for forståelse, trøst og mot. 

Kunsten og kulturarven blir ofte en slagmark der kampen om sinnene står, identitet skapes og felleskap råder. Hvorfor skulle ellers Russland bombe teatre i Ukraina, opprørere i Iran bruke kunst i sin motstand mot prestestaten, Taliban sprenge Buddha-statuer og brenne musikkinstrumenter og, for å ta et hjemlig eksempel, kirken i Norge i flere hundre år fordømme den samiske runebommen og joiken.

Gleditschkonferansen 2023 skal belyse og diskutere hvilken posisjon og frihet kunsten og institusjonene har i tider med polarisering og konflikt. Velkommen! 

Deltakere

Jon Refsdal Moe
Jon Refsdal Moe er professor i dramaturgi ved Stockholms Konstnärliga Högskola. Han var teaterkritiker i Morgenbladet fra 1999 til 2009 og teatersjef ved Black Box teater fra 2009 til 2016. Siste utgivelse And then comes the chorus (essay, 2022). 

Kort om foredraget: 
Jon Refsdal Moe vil diskutere kontroversene som oppsto omkring tildelingen av den internasjonale Ibsen-prisen til den østerrikske forfatteren og dramatikeren Peter Handke i 2014. Hvordan ser Handke-debatten ut i dagens polariserte kulturkritiske landskap? Hvor går kunstneren når det erklæres nasjonalkonservativ kulturkrig i Europa? Handkes essays fra det tidligere Jugoslavia, Putins propagandaapparat, et debattinnlegg i Dagbladet og et stykke Holocaustlitteratur fra Oslo vil være omdreiningspunkter for diskusjonen.  

Ingeborg Hjorth
Ingeborg Hjorth er kunsthistoriker og arbeider som faglig leder ved Falstadsenteret. Hun er førstekonservator NMF og har doktorgrad fra NTNU (2020) på en avhandling om den nasjonale minnestedsprosessen etter 22. juli 2011. Ved Falstadsenteret har hun deltatt i utvikling av en rekke utstillinger, nettressurser og kunstprosjekter. Hennes faglige interesser omfatter minnekultur, minnepolitikk, estetikk, historiedidaktikk og museologi. 

 Kort om foredraget: 
Foredraget vil rette søkelyset mot kunstens rolle i og etter krig og konflikt, gjennom å løfte fram historien til skulptøren Odd Hilt. Hilt var i fangenskap på Falstad i 1942, på samme tid som Henry Gleditsch. Senere flyktet Hilt til Sverige, og var blant kunstnerne som ble vist fram i utstillingen “Konstnärer i landsflykt” i Stockholm i 1944. Etter krigen fikk han oppdraget med å utforme det første offisielle minnesmerket over ofrene i Falstadskogen. 

 

Sidsel Wold
Sidsel Wold er en prisvinnende journalist og forfatter som har studert russisk, historie og statsvitenskap ved Universitet i Oslo samt journalistikk ved Norsk Journalisthøgskole. Hun har også lært seg hebraisk og arabisk. Wold er ansatt i NRKs nyhetsdivisjon og har vært korrespondent i Midtøsten i flere perioder med base i Jerusalem og Istanbul. Wold har også undervist i utenriksjournalistikk og om arbeid i konfliktområder ved Oslo Met.

Kort om foredraget:
Sidsel Wold vil snakke om Bansky i Palestina, altså i Betlehem og Gaza. Og om Banksy i Ukraina rundt Kyiv. Den anonyme britiske kunstnerens prosjekt er å trekke folk til områder der urett begås. Han har betydd svært mye for byen Betlehem, ikke minst økonomisk. Folk strømmer til The Walled off hotell som er laget i Banksys særegne og kommenterende stil. Guider lever av å vise frem kunsten hans.

Anastasiia Kosodii
Ukrainian playwright, director, and one of the co-founders of the Theater of Playwrights (Kyiv). Before the full-scale Russian invasion, Anastasiia often worked with NGOs in Eastern Ukraine in towns on the frontline. Her international work is connected with Maxim Gorki Theater (Berlin), Münchner Kammerspiele Theater and National Theater Mannheim. 

Kort om foredraget: 
Tanks and missiles never come first. Before them, Pushkin and Dostoevski arrive to greet you, for Russian invasions are always preceded by a Russian culture invasion. Ukrainian playwright Anastasiia Kosodii writes about Russian colonialism, its invisibility for the Collective West and the need to find a new artistic vocabulary to talk about the Russian war on Ukraine. Old meanings of the terms like genocide or pacifism are either ridiculous and or useless The word pacifism in a war situation is meaningless since it fails to prevent the repetition of the crime (like genocide).

Astrid Fadnes
Astrid Fadnes er konstituert kunstnerisk leder hos Pikene på Broen, en gruppe med kuratorer og produsenter med base i Kirkenes. Pikene på Broen har siden 1996 ledet grenseoverskridende kunstprosjekter og kultursamarbeid med et stort nettverk av kunst-, kultur- og kunnskapsaktører i og utenfor nordområdene. Virksomheten er forankret i den geografiske beliggenheten og samfunnsutfordringene som preger grenseområdene i nord. Pikene på Broen sine hovedprosjekter er det tverrfaglige visningsrommet Terminal B, den årlige internasjonale festivalen Barents Spektakel og et helårlig residencyprogram for kunstnere og forskere. Fadnes er kurator, arkitekt og skribent og har vært en del av Pikene på Broen siden 2021.  

Kort om foredraget: 
Gjennom kunstprosjekter har Pikene på Broen helt siden starten i 1996 vært opptatt av å krysse både fysiske og imaginære grenser, og være en plattform for kunstnere til å kommentere og kritisere samfunnet rundt oss. Beliggenheten vår i Kirkenes gir oss et særlig ansvar for å løfte problemstillinger og utfordringer knyttet til nord, grenseområdene og Arktis. Da Russland gikk til fullskala invasjon av Ukraina 24.februar 2022, skulle dag to av Pikene på Broens festival Barents Spektakel i Kirkenes begynne. På programmet for festivalen stod blant annet scenekunstprosjektet Nordting for norske og russiske skoleelever, og et lydkunstprosjekt på tvers av den norsk-russisk grensa. Tittelen på festivalen var “Where do we go from here?”. Spørsmålet, som opprinnelig skulle reflektere rundt veien videre etter pandemien, ble brått aktualisert av en ny realitet. Hvor går veien videre for grenseoverskridende samarbeid og hvilket ansvar har vi som kunst- og kulturaktører i spennet mellom kulturboikott, sanksjoner og ytringsfrihet?

Moderator
Klaus Joakim Sonstad
Journalist NRK

Tid: Lørdag 7. oktober kl. 12 – 16