Under juleparykken: Håkon Ramstad

Under juleparykken: Håkon Ramstad

Håkon Ramstad er tilbake på Trøndelag Teater. Han var ved teatret i perioden 1990-2001 og er nå tilbake på Gamle Scene i Det latterlige mørke. Men før det blir så mørkt deler han gjerne litt fra et mangfoldig liv på de fleste institusjonsteatrene i landet.

Hvilken julerelatert karakter skulle du gjerne spilt?

Det er jo mange fine fortellinger om Jesus. Han utførte mange mirakler. Jeg kunne tenke meg å spille Jesus i de fortellingene om miraklene som gikk feil. Avdøde tryllekunstner Tommy Cooper ville i så fall være rollemodell.

Du har kanskje vært med i noen juleforestillinger opp igjennom; har du en du minnes svært godt, eller dårlig?

Reisen til Julestjernen på Nationaltheatret 2008. Henrik Rafaelsen og jeg alternerte som sorgtung konge. Lars Vikdal , den gang allerede en moden hoffmarskalk med sine 80 år, skulle annonsere kongens entré med tre myndige dunk i gulvet med sin hoffmarskalkstav og si ”KONGEN KOMMER”. Dirigent Per Christian Revholt skulle så lede orkesteret inn i en kongelig fanfare og etter noen drøye sekunder (Kongen var jo veldig, veldig lei seg fordi Sonja hadde tross alt vært borte fra slottet i en evighet) skulle Kongen gjøre en slepende, sørgelig entré. Vikdal skulle hele tiden holde sitt hoffmarskalkblikk festet på første balkong. Ikke se på orkester og ikke se mot scene høyre/damesiden hvor kongen skulle skride inn. Hoffmarskalk Vikdal dunket staven sin og annonserte Kongens ankomst tre ganger og orkesteret stemte i med kongens fanfare tre ganger før Vikdal kapitulerte, senket blikket mot dirigent Revholt og ristet på hodet. Ingen konge. Teppet gikk ned, hverken Rafaelsen eller Ramstad var i nærheten av teatret.

Det gikk bra til slutt. Gerard Bjelland medvirket som vismannen. Han hadde spilt Kongen i en tidligere oppsetning og replikkene lå  fremdeles lagret, delvis tilgjengelig. Han kastet på seg kongegevantene og teppet kunne gå opp igjen. Vikdal kunne igjen dunke staven tre ganger og orkestret spilte sin fjerde fanfare for kvelden og endelig kom Kongen.  

Har du en forestilling (uansett høytid) du selv var med i fra dine tidligere år her på teatret du minnes svært godt, eller dårlig?

Ubuden gjest av Nina Valsø. Det var en rik periode. En intens prøvetid ledet av Rita Abrahamsen. Vi var på studietur mot slutten av prøveperioden. Vi bodde fire dager hos St. Birgitta-søstrene på Piazza Farnese i Roma. Hele gjengen fra Studioscenen. Teknikere og skuespillere. Sterkt sammensveisende.

Du har jobbet på veldig mange scener rundt om, har du en favorittscene?

Gamle Scene på Trøndelag Teater, hvor jeg skal spille nå, er flott. Torshovteatret er supert. Operahuset i Nordfjordeid har en helt spektakulær akustikk.

Hva er det klokeste/uklokeste som er blitt sagt eller skrevet om skuespilleryrket?

Talent = Hardt arbeid.

Hvor pugger du helst replikker?

Gående, på tur.

Hva er det siste du tenker før du går på scenen?

Jeg gjør forhåpentligvis et skikkelig forsøk på å samle meg. Eller ikke i det hele tatt. Alt ettersom.