
“En oppsiktsvekkende god oppsetning”
I dag kan vi kan lese overstrømmende kritikker i pressen etter premieren på Lang dags ferd mot natt på Hovedscenen lørdag. Vi gratulerer regissør Johannes Holmen Dahl, resten av de kunstnerisk ansvarlige og ikke minst skuespillerne med en strålende gjennomført premiere.
– Gnistrende samspill og nakent scenebilde understreker tekstens kvaliteter i en oppsiktsvekkende god oppsetning
– stykkets formidable tekst og det sterke samspillet har gjort at vi har glemt alt annet enn det eksistensielle dramaet som utspiller seg mellom stykkets aktører
– Stykkets mest krevende rolle som Mary er i de aller beste hender. Etter mange formidable rolleprestasjoner har man store forventninger til Hildegunn Eggen…hun er verdt inngangsprisen alene
– Men så har hun i tillegg den slu ringreven Trond-Ove Skrødal ved sin side
– Et viktig ekstra element i denne oppsetningen er dessuten musikken, mesteparten nyskrevet av Alf Lund Godbolt … Et fint grep!
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen
– Intenst og grusomt vakkert
– Det er kraftig kost å følge en familie på bristepunktet når demonene slippes løs i en «Lang dags ferd mot natt». Det hele tar tre timer, men det er det verd
– Hildegunn Eggen som Mary Tyrone er utvilsomt styrken og drivkraften i forestillingen, hun briljerer som rusavhengig mor som skifter fra det hjerteligste til det grusomste på sekunder
– Berømmes må definitivt også scenografien av Nia Damerell…magisk, og ekstremt virkningsfullt
Gunn Magni Galaaen
Trønder-Avisa
– Minimalistisk, innsiktsfullt og uvanleg velspela drama om ein familie på veg mot fortaping
– med dyktig personinstruksjon og heilt uvanleg gode skodespelarprestasjonar blir dette ei intens og tett reise inn i fire menneske
– Trond-Ove Skrødal og Hildegunn Eggen er røynde og velmeritterte skodespelarar, men her syner dei båe noko av det beste eg har sett frå dei
Amund Grimstad
Klassekampen
– Alvoret i rusen får tyngde og mening
– Menneskene i salen kan se at smerten ikke lar seg bedøve vekk
– Alt er ladet med betydning
Lillian Bikset
Dagbladet
– Suggerende O’Neill
– Trøndelag Teaters husregissør Holmen Dahl har i sitt faste tospann med scenografen Nia Damerell oppvist en usedvanlig fingerspissfølelse for lavmælte og sparsomme effekter med emosjonell kraft
– som i hans to forutgående produksjoner på huset, er det teksten, skuespillerprestasjonene og sobre regigrep som står i sentrum
– Også i denne forestillinga lykkes regissøren og det kunstneriske teamet gjennom det tilbakeholdte å få fortellingen til å skinne
Hedda Fredly
Norsk Shakespearetidskrift
– Skrødal er den virkelige stjernen i oppsetningen av dette stykket, og verd turen til Trøndelag Teater alene…rett og slett glimrende
– Scenografien rammer historien inn med bruk av effekter, lyd og lys. Her har scenograf Nia Damerell og lysdesigner Eivind Myren gjort en strålende jobb, hvor resultatet er enkelt og effektfullt
Johanne Meisingset Lund
Under Dusken