Om Kongo, leiesoldater, løgn og tvil

Om Kongo, leiesoldater, løgn og tvil

Forfatter Nikolaj Frobenius besøkte Trøndelag Teater onsdag kveld for presentere arbeidet med sin seneste bok Kongonotatene. Denne romanen kom ut i fjor høst, og var resultatet av hans arbeid med den kjente Kongo-saken – saken om leiesoldatene Joshua French og Tjostolv Moland.

Frobenius åpnet foredraget sitt med å sitere Joseph Conrads roman Mørkets hjerte, som er sterkt inspirert av Conrads erfaringer som kaptein på en elvebåt i Kongo i 1890-årene. Denne romanen er også en av inspirasjonskildene til forestillingen Det latterlige mørke, som i disse dager spilles på Gamle Scene, og som Frobenius omtalte som «mørk, morsom, overraskende og sanselig».

Frobenius skrev et filmmanus om denne saken og vi fikk videre en sterk og nesten uvirkelig historie om hans reiser til Kongo og møtene i fengslet med French og Moland, der utfordringene etter hvert ble å finne ut hva som var fakta og hva som var løgn. Og om det i det hele tatt er mulig og finne sannhetene i en sak der alle involverte, også det kongolesiske rettsvesenet, hadde grunn til å skjule fakta. Underveis i prosessen dukket tvilen hos Frobenius opp, og han lurte på om han som hvit, caffè latte-drikkende mann fra Rykkin overhode har forutsetninger for å forstå denne saken. Kompleksiteten i saken, tvilen på hva som er sant og hva som var spill, gjorde at han faktisk reflekterte rundt spørsmålet; hva gjør jeg her? Dette førte også til at Frobenius trakk seg fra filmprosjektet, og valgte å fullføre denne eksistensielle og emosjonelle reisen som romanforfatter i stedet.

Han utdypet hvorfor han valgte å skrive boken som roman og ikke som en dokumentar. Tvilen rundt sannheten i denne historien ble sterk for ham. Denne tvilen ble det viktig å utforske og da gav romanformen Frobenius et mye friere fortellergrep. Han gav derfor fortellerstemmen i boken til en ung forfatter på reise i Kongo.

Foredraget ble avsluttet med å trekke paralleller mellom Conrad sine reiser og hans egen reise inn i Kongo. Hvordan kan hvite menn formidle fakta og sannhet om en verden og en kultur som man kanskje ikke forstår? I en kultur hvor sannheten faktisk ikke står høyt i kurs.

Det latterlige mørke spilles på Gamle Scene til og med 22. mars
Nikolaj Frobenius: Kongonotatene (Gyldendal, 2018)