“Djevelsk godt teater”
VG’s teateranmelder Yngve Kvistad henfaller nærmest til bannskap når han skal beskrive Runar Hodnes versjon av Medmenneske. Les hva alle anmelderne mener om damatiseringen av Duuns roman.
– Djevelsk godt teater
– viser hvordan teatret anno 2018 kan være en moderne formidler av tidløse dilemma
– Slik er Hodnes forestilling også en påminnelse om hvorfor stykket er en klassiker som hører hjemme i vår teaterlitteratur på linje med Ibsen og Shakespeare
– Ragne Grande bærer stykkets egentlige hovedrolle, Ragnhild, med indre glød
– Eggen kan sin Duun bedre enn noen
– Det er likevel Trond-Ove Skrødal som får nakkehårene til å reise seg… En makeløs oppvisning, simpelthen
Yngve Kvistad
VG
– Forførende Duun
– Forestillingen, eller regissøren, forfører oss til å bli glad for å være kvitt Didrik
– Det går ikke lang tid før forestillingen kryper under huden på oss
Guri Hjulstad
Trønder-Avisa
– Du går ut mørbanket, men oppløftet
– Scenebildet er elegant nakent, omtrent som et skipsdekk, og altså like vått
– Scenen med trønderfesten som går i svart er så heftig at den overgår hva Duuns arvtager Carl Frode Tiller kunne pønsket ut
– Slutten er poetisk, ja nærmest magisk, med Ragnhild som kraftsentrum
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen
– Tett og velkomponert versjon
– en vellykka oppdatering og reaktualisering av Duuns tekst. Spillesstilen, som er i slakt med komediespill, klinger godt sammen med Duuns roman
– De fleste skuespillerne er på scenen hele tida, og de er alle meget dyktige. Samspillet er utmerket.
– Serge von Arx’ scenografi fungerer strålende, rommet spiller med i stykket hele veien
– Runar Hodnes regigrep er fast og konsekvent. Gratulerer med en flott forestilling!
Elin Lindberg
Norsk Shakespearetidskrift