“Djevelsk godt teater”
MEDMENNESKE av Olav Duun Premiere på Hovedscenen, Trøndelag Teater 8. september 2018 Dramatisering og regi: Runar Hovde Scenografi: Serge von Arx Lysdesign: Andreas Fuchs Musikk: Lars Petter Hagen Kostymer: Maria Gyllenhoff Medvirkende: Trond-Ove Skrødal (Didrik), Hildegunn Eggen (Tale), Jon Lockert Rohde (Håkon), Ragne Grande (Ragnhild), Silje Lundblad (Lea), Per Bogstad Gulliksen (Paul), Mira Dyrnes Askelund (Indiana), Wenche Strømdahl (Kvitugla), Hans Petter Nilsen (Karl Albert), Ole Christian Gullvåg (Lensmannen) og Andreas Tønnesland (Morten).

“Djevelsk godt teater”

VG’s teateranmelder Yngve Kvistad henfaller nærmest til bannskap når han skal beskrive Runar Hodnes versjon av Medmenneske. Les hva alle anmelderne mener om damatiseringen av Duuns roman.

 

– Djevelsk godt teater
– viser hvordan teatret anno 2018 kan være en moderne formidler av tidløse dilemma
– Slik er Hodnes forestilling også en påminnelse om hvorfor stykket er en klassiker som hører hjemme i vår teaterlitteratur på linje med Ibsen og Shakespeare
– Ragne Grande bærer stykkets egentlige hovedrolle, Ragnhild, med indre glød
– Eggen kan sin Duun bedre enn noen
– Det er likevel Trond-Ove Skrødal som får nakkehårene til å reise seg… En makeløs oppvisning, simpelthen
Yngve Kvistad
VG

– Forførende Duun
– Forestillingen, eller regissøren, forfører oss til å bli glad for å være kvitt Didrik
– Det går ikke lang tid før forestillingen kryper under huden på oss
Guri Hjulstad
Trønder-Avisa

– Du går ut mørbanket, men oppløftet
– Scenebildet er elegant nakent, omtrent som et skipsdekk, og altså like vått
– Scenen med trønderfesten som går i svart er så heftig at den overgår hva Duuns arvtager Carl Frode Tiller kunne pønsket ut
– Slutten er poetisk, ja nærmest magisk, med Ragnhild som kraftsentrum
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen

– Tett og velkomponert versjon
– en vellykka oppdatering og reaktualisering av Duuns tekst. Spillesstilen, som er i slakt med komediespill, klinger godt sammen med Duuns roman
– De fleste skuespillerne er på scenen hele tida, og de er alle meget dyktige. Samspillet er utmerket.
– Serge von Arx’ scenografi fungerer strålende, rommet spiller med i stykket hele veien
– Runar Hodnes regigrep er fast og konsekvent. Gratulerer med en flott forestilling!
Elin Lindberg
Norsk Shakespearetidskrift