Kristin Lavransdatter

av Sigrid Undset

Spilles Hovedscenen

28.9.19 - 14.12.19

Varighet

Ca. 4 timer 30 minutter. Forestillingen spilles med to pauser

Priser

  • Ordinær

    350,-

  • Honnør

    295,-

  • Barn /
    student

    175,-

  • Grupper
    Over 10

    295,

Kristin Lavransdatter – revitalisert. I Kjersti Horns regi blir den folkekjære historien om Kristin Lavransdatter kraftfull og høydramatisk, enkel og inderlig.

Nærmere hundre år er gått siden Sigrid Undset ga ut den historiske romansyklusen om Kristin Lavransdatter. I sine livsvalg drives Kristin av nysgjerrighet og begjær – krefter som stadig står i konflikt med normer og moral. Sjeldent er et menneskes fysiske og mentale smerte beskrevet med større råhet. Det er beskrivelser som sammen med drap og voldtekt, sykdom og kjærlighet, tvil og tro viser kompleksiteten og kontrastene i et menneskeliv.

Det handler om middelalderkvinnen Kristin Lavransdatter og hennes liv fra oppveksten i Gudbrandsdalen, til hun dør på Reins kloster utenfor Trondheim. Her skildres den stormende og problematiske kjærligheten til Erlend, hennes prøvelser som mor, et turbulent forhold til egen familie og en sterk tro.

Sigrid Undset regnes som en av de fremste norske forfatterne gjennom tidene. For trilogien om Kristin Lavransdatter og romanene om Olav Audunssøn, mottok hun Nobelprisen i litteratur i 1928.

Det er første bind i trilogien, Kransen, som for anledningen er dramatisert av Kristian Lykkeslet Strømskag og Kjersti Horn. Horn er en av landets mest anerkjente regissører, kjent for sin dyptpløyende og lekne arbeider.

Kristin Lavransdatter spilles av Ingrid Unnur Giæver. Erlend Nikolaussøn spilles av Kingsford Siayor.

MEDVIRKENDE

Regi Kjersti Horn
Dramatisering Kjersti Horn og Kristian Lykkeslet Strømskag
Scenografi og kostymer Sven Haraldsson
Lysdesign Eivind Myren
Komponist og lyddesigner Alf Lund Godbolt
Koreografi Mads Sjøgård Pettersen


REGI OG DRAMATISERING
Kjersti Horn er utdannet regissør ved Dramatiska Institutet i Stockholm (2003–2006) og har etter utdannelsen arbeidet ved et stort antall scener i Norden. Blant forestillinger kan nevnes Valerie Solanas skal bli president i Amerika, Styrtet engel, Natten er dagens mor, Kaos er nabo til Gud og Richard III ved Nationaltheatret. Jeg var Fritz Moen ved Teater Manu/Riksteatret, Peer Gynt og Hamlet ved Rogaland Teater, Folkeutrydning – eller leveren min er meningsløs ved Den Nationale Scene, Dumbshow ved Dramaten i Stockholm, Natta synger sine sånger, Moskva 9. oktober og Anna Karenina ved Stockholms Stadsteater, samt Ett drömspel ved Malmö Stadsteater, samtidsoperaen Khairos ved Den Norske Opera & Ballett og Arv og miljø ved Den Nationale Scene.  Flere av hennes produksjoner har blitt nominert til Heddapris, og  hennes tolkning av Hamlet på Rogaland Teater mottok Heddaprisen 2015 i klassen for årets forestilling. Her på Trøndelag Teater regisserte hun Knivskarpe polaroider i 2001 og Medeas barn i 2004.

SCENOGRAF OG KOSTYMEDESIGNER
Sven Haraldsson er utdannet som scenograf og kostymdesigner ved Dramatiska Institutet i Stockholm (2003-2006) og jobber som frilanser på teatre i hele Norden. De seneste årene har Sven samarbeidet tett med Kjersti Horn i en lang rekke forestillinger, bl.a. Natten er dagens mor og Kaos er nabo til Gud på Nationaltheatret, Arv og miljø på Den Nationale Scene og Raskolnikov på Det Norske Teatret/Hordaland Teater. I høst er Sven aktuell med bl.a Linje lusta (Sporvogn til begjær) regi Stefan Larsson på Dramaten, Stockholm og Romeo+Julia i regi av Jakob Höglund på Vaasan Kaupunginteatteri, Finland.

KOMPONIST OG LYDDESIGNER
Alf Lund Godbolt er en komponist, musikkprodusent og musiker utdannet ved avdeling for rytmisk musikk ved UiA. Han har komponert, arrangert og produsert musikk for symfoniorkestre, film, show – og artister som bl.a Aurora og Sigrid. Han har arbeidet med musikk og lyddesign til oppsetninger på Det Norske Teatret, Oslo Nye Teater, Teatret Vårt, Trøndelag Teater, Aalborg Teater m.fl.  Her på Trøndelag Teater har han tidligere jobbet på Leonce og Lena i 2015 og Lang dags ferd mot natt tidligere i år. I 2018 fikk Godbolt Heddaprisen for Beste audiovisuelle design for Antigone på Det Norske Teatret.

LYSDESIGNER
Eivind Myren er fast lysdesigner på -Trøndelag Teater. Av produksjoner han har jobbet med kan nevnes Les Misérables, Spring Awakening, En folkefiende, Rock’n Roll Wolf, Når vi døde våkner, Hedda Gabler, Hvem er redd for Virginia Woolf?, Robin Hood – Rai Rai i Sherwoodskogen, Byggmester Solness, Tordenskjold – alle tiders trønder og Lang dags ferd mot natt. For arbeidet med Fedra ble han nominert til Heddapris for beste lysdesign i 2013. Han har også designet lys for flere spel som Karolinerspelet i Tydal, Elden på Røros, Spelet om Heilag Olav på Stiklestad og Den siste viking i Statsbygd – og var ansvarlig for lysdesignet under åpningsseremonien under Ungdoms-OL på Lillehammer i 2016. I 2017 ble Myren tildelt Trondheim kommunes Kulturstipend Ramallah som resulterte i workshop og lysdesign i forbindelse med Ashtar Theatres oppsetning av Peer Gynt i Ramallah (2018).

KOREOGRAF
Mads Sjøgård Pettersen er utdannet ved Akademi for Scenekunst (2003-2006), og har allerede i en alder av 35 år nådd å etablere seg som en av landets ledende unge skuespillere. Med blant annet filmer som Den 12. mann, Askeladden og Nord på merittlisten. Han har iløpet av de siste årene også gjort seg gjeldende innenfor felt som regi og dramaturgi – og som her i Kristin Lavransdatter; koreografi.

DRAMATISERING
Kristian Lykkeslet Strømskag er utdannet ved Universitetet i Oslo og Humboldt Universität i Berlin. Han er nytilsatt teatersjef ved Teatret Vårt etter å ha vært dramaturg ved Nationaltheatret siden 2008. Tidligere har han arbeidet ved Rogaland Teater, Den Nationale Scene og Kabul Teater i Afghanistan. Han har tidligere samarbeidet med Kjersti Horn på produksjonene Kaos er nabo med Gud (Nationaltheatret), Arv og miljø (Den Nationale Scene) og En folkefiende (Rogaland Teater). Han debuterte som dramatiker med Havfruens sønn. Andre stykker i utvalg: Til Kongo, Til Valhall, Kjære Europa og Festning Europa.

 

PRESSEOMTALER

– Fascinerende og nyskapende
– revitaliserer Sigrid Undsets klassiske tekst på intrikat og begjærlig vis
– føles relevant for vår tid
– Ingrid Unnur Giæver og ensemblet for øvrig imponerer fra begynnelse til slutt
– Terningkast 5
Mode Steinkjer
Dagsavisen

– Ny og klassisk
– Det er sterkt, det er rent
– Nettopp ved å nekte seg selv det meste av teatrets verktøykasse lykkes det å løfte fram Undsets tekst og verk
– Terningkast 5
Andreas Wiese
Dagbladet

– Ektefølt
– Kjemien mellom Ingrid Unnur Giæver og Kingsford Siayor er så god at det er en ren fryd å se på
– Formidlingen treffer hardt i magen
Tomine Barstad Solvang
Under Dusken

– Fortellerkunstens fortryllelse
– denne gangen ligger styrken nettopp i å la litteraturen få ta plass
– Horns iscenesettelse er åpen og livsnær slik Undsets roman er det
Karen Frøsland Nystøyl
NRK

– Riddersprang fra middelalder til det moderne Norge
– Kristin Lavransdatter og hennes kamp for en normsprengende kjærlighet gir gjenklang
– aldri kjedelig
– Dyktige skuespillere klarer å tilføre både komikk og kommentarer til høymiddelalderske alvor
– Terningkast 5
Guri Hjulstad
Trønder-Avisa

 

VIDEO