Nyhetsarkiv

Ubu – spektakulær happening (23. januar)

Forestillingen Ubu er noe helt for seg selv. Etter premieren gir pressen mye skryt til regissør, skuespillere og korps (!).

– Korps og pølser, krig og bæsj – det mangler ikke på ytterligheter i denne spektakulære happeningen på Trøndelag Teater
– I en del situasjoner makter forestillingen på en stillfaren, stilistisk og mektig måte å understreke hvor skjør verden er, hvor fort makt kan skape helvete for de mange, men også hvor fort de mange kan underkaste seg en maktsyk person
– De stiliserte scenene fra krigerske felttog er fascinerende og formidler et alvor uten å ty til påklistret voldsomheter
Borghild Maaland
VG

– Det starter spinnvilt og ender i melankolsk mørke. Det er grunnleggende plumpt og uforståelig høyttravende, full galopp og drøvtygging. Det er virkelig moro, temmelig trist
– Karl-Vidar Lende gjør en kraftprestasjon som kong Ubu. Å bli angrepet av bæsj er bare innledningen på hans prøvelser
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen

– Det er blitt ein skikkeleg happening av ei framsyning
– Vi følgjer dei mange innfalla, humrar og ler, gler oss over særs dyktige skodespelarar med ein energisk og infam Karl-Vidar Lende i spissen, let oss imponere over improvisasjonskunsten deira
Amund Grimstad
Klassekampen

– Janežičs kong Ubu tar av på Trøndelag Teater i en oppsetning dominert av visuelle perler og vellykket teatersirkus
– Forestillingen er tidvis poetisk og dyster, men ofte veldig morsom
– Trøndelag Teater har latt Janežič disponere et ensemble med flotte skuespillere. Stine Fevik er imponerende i rollen som mor Ubu. Hun er utilnærmelig dronning, diva, utro hustru og heks på en gang
– Karl-Ivar Lende har skapt en fantastisk og mangesidig Ubu
Finn Wilhelm Mathiesen
Norsk Shakespearetidskrift

Les mer

Ubu og hans hær inntar Hovedscenen (19. januar)

Det rigges til blodig kamp med rå humor når Ubu (Karl-Vidar Lende) og hans hær kupper teatret.

Det er altså ikke et høflig besøk. Vi snakker om en vulgær og maktkåt mann som har slått i hjel flere av sine fiender med bl.a en død bjørn. Vi snakker om Ubu – personifiseringen av stormannsgalskap i sin mest irrasjonelle form. Teatersjef Kristian Seltun har invitert sloveneren Tomi Janežič og hans kunstneriske team til å omskape Alfreds Jarrys verk om Kong Ubu til Ubu. Sist Jenežič besøkte oss laget han en minneverdig versjon av Erlend Loes Doppler.

Premieren er på Hovedscenen i kveld kl. 19.30. Forestillingen spilles mandag – fredag kl. 19.30 og lørdager kl. 18 framover. Velkommen!

Les mer

«Dette er galgenhumor på sitt skjønneste» (17. januar)

Les hva pressen skriver etter premieren på Samuel Becketts Sluttspill på lørdag:

– Sluttspill prakker ikke på deg moralsk klagesang, men forteller hvordan livet egentlig er.
– Trøndelag Teater framhever imponerende mengder med elendighet gjennom gode skuespillerprestasjoner og ikke minst oppfinnsom scenografi.
– Trøndelag Teater leverer Sluttspill med glans og oppfinnsomhet.
Inga Stenøien
Under Dusken

– Gjennom ein absurd og særs velspela dialog mellom herre og tenar, gir Munch og Rohde oss innblikk i eit meiningslaust tilvære fritt for nyansar.
Amund Grimstad
Klassekampen

– «Sluttspill» er et kompromissløst stykke som i Trøndelag Teaters 2018-utgave er renskåret og kompromissløst utført i regi, scenografi og spill. De humoristiske mulighetene er søkt utnyttet til fulle. De fire skuespillerne formidler dialoger og monologer med autoritet, spesielt da Trond Petter Stamsø Munch i sin stillestående og krevende hovedrolle.
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen

– I løpet av de i overkant 100 minuttene «Sluttspill» spilles, får vi en reise inn i oppløste mennesker og hvordan de på sin egen måte forsøker å takle livet og tilværelsen.
– Det skal være mulig å trekke paralleller til selve livet, men det er også fullt mulig å riste på hode og sitte igjen med følelsen av total galskap.
Eva Lundemo
Malviknytt.no

Les mer

Premiere på Sluttspill på lørdag (12. januar)

Årets første premieklare stykke på Trøndelag Teater er Samuel Becketts Sluttspill.

Sluttspill (Fin de partie, 1957) utspiller seg i et lukket rom, adskilt fra alt annet liv. Vi møter den blinde Hamm (Trond Peter Stamsø Munch), som sitter i rullestol og hans tjener Clov (Jon Lockert Rohde), som ikke kan sitte. De er helt alene, bortsett fra Hamms foreldre (Wenche Strømdahl og Hallbjørn Rønning), som bor i søppelkasser og holder på å dø. Gjennom to små vinduer har Clov anledning til å kikke ut og rapportere fra verden utenfor. En verden som ser ut til å være uten spor av liv.

Nobelprisvinner Samuel Beckett (1906-1989) regnes som en av det 20. århundres fremste dramatikere. Ved siden av Mens vi venter på Godot, er Sluttspill et av hans mest kjente og spilte stykker.

Regien er ved Øyvind Brandtzæg, Katrin Bombe har ansvar for scenografi og kostymer og Roger Indgul er lysdesigner.

Vi spiller forestillingen på Gamle Scene seks dager i uken framover. Mandag – fredag kl. 20 og kl. 18 på lørdager.

Velkommen!

Les mer

Litterær kaffestund Sluttspill (5. januar)

Invitasjon til litterær kaffestund på Trøndelag Teater tirsdag 9. januar kl. 11.00

I forbindelse med premieren på Sluttspill av Samuel Beckett inviterer teatersjef Kristian Seltun til et kunstnerisk møte og lesning i teatrets foaje.

Det vil bli lest utdrag fra forestillingen ved skuespillerne Trond Peter Stamsø Munch, Jon Lockert Rohde, Hallbjørn Rønning og Wenche Strømdahl.

Regissør Øyvind Brandtzæg vil også være tilstede for å snakke om sitt arbeid med Sluttspill. Ved siden av Mens vi venter på Godot, er Sluttspill et av hans mest kjente og mest spilte stykker.

Vi byr på kaffe og noe søtt og det er gratis inngang og ingen påmelding. Varighet ca. 45 minutter.

Velkommen!

Les mer om forestillingen her

Premieren på Sluttspill er lørdag 13. januar på Gamle Scene og billetter til forestillingen finner du her

Les mer
Your browser is too old to view this site properly. You will need to install any modern web browser in order to see this page properly.